James King

JAMES KING: Cumulator project, 2016.
Photo: Jordan Hutchings. © Jordan Hutchings & James King.

James King (*1942 Larne, Co. Antrim) has lived in Derry for forty years. Since retiring as a lecturer in Drama at the University of Ulster in 2004, King has continued to develop his career as a performance artist and sound poet, maintaining his work with vulnerable groups in the community. He has practiced performance art in a variety of genres for over forty-five years and has taught in community drama for thirty years. Over the last fifteen years, King has expanded his performance practice; ranging from short, open word play entertainments to extensive events. More recently, he has also incorporated sound poetry and vocal improvisation into his performances. Much of King’s work is organic, spontaneous and site-specific. In his performances, King questions how he is situated in the world and expresses this. His respect for intuitive spontaneity is an invitation to others to question, challenge and contribute freely.

In 2016, King organized the Cumulator project in collaboration with Bbeyond, involving participants from several countries and taking place in outdoor venues, studios and galleries in Ireland, England, Belgium and Germany. He himself was invited to Bergen in 2010, the Spanish Bel-Mad exchange in 2013 and the German-Belgian Bel-Esse exchange in 2014, as well as AcciónMad Madrid in 2016. In August 2020, he took part in the Wild Swans Festival in Fanad, Donegal. Consistently, King gets involved on the streets and in public spaces, including with Derry-based BBDB (Beebeedeebee). BBDB perform weekly in Derry, usually in Society Street.

With Peter O’Doherty, King has formed a mutually enriching working relationship that focuses on text-based and vocal explorations. From intuitive, abstract sounds, he finds phonemes, syllables and words that are reconstructed into performance poems. Most recently, King and poet Ann McKay published the artist book “Parley Palaver. Distillations and Reasonings”. The form of the “distillation” goes back to James King’s own practice: “A Distillation is a poetic form I devised, as of particular relevance to public performance. Each Distillation usually beings with a short quotation from a text (…). The first stage of the process is to write a phonetic version of the quotation i.e. break each word into syllables and phonemes, representing sounds independent of meaning.” Other publications include “Furrowed Lives”, a book of poetry with drawings by David Hegarty, and “Moving Pitches”, which chronicles their collaborative street art performance practice with Eamonn O’Donnell between 1988 and 2007.

JAMES KING: St Columbs park Derry, June 2016. Photo: Jordan Hutchings. © Jordan Hutchings & James King.

JAMES KING: Cumulator project, 2016. Photo: Jordan Hutchings. © Jordan Hutchings & James King.

[Deutsch]

James King (*1942 Larne, Co. Antrim) lebt seit vierzig Jahren in Derry. Seit seiner Pensionierung als Dozent für Theaterwissenschaften an der University of Ulster im Jahr 2004 hat King seine Karriere als Performance-Künstler und Sound-Poet weiterentwickelt und seine Arbeit mit gefährdeten Gruppen in der Gemeinschaft beibehalten. Er praktiziert seit über fünfundvierzig Jahren Performance Art in verschiedenen Genres und unterrichtet seit dreißig Jahren im Bereich Community Drama. In den letzten fünfzehn Jahren hat King seine Performance-Praxis ausgeweitet; sie reicht von kurzen, offenen Wortspiel-Unterhaltungen bis hin zu umfangreichen Veranstaltungen. In jüngster Zeit hat er auch Lautpoesie und Gesangsimprovisation in seine Performances integriert. Viele von Kings Arbeiten sind organisch, spontan und ortsspezifisch. In seinen Performances hinterfragt King, wie er sich in der Welt befindet, und bringt dies zum Ausdruck. Sein Respekt vor intuitiver Spontaneität ist eine Einladung an andere, zu hinterfragen, herauszufordern und sich frei einzubringen.

Im Jahr 2016 organisierte King in Zusammenarbeit mit Bbeyond das Projekt “Cumulator”, an dem Teilnehmer aus mehreren Ländern beteiligt waren und das an Orten im Freien, in Studios und Galerien in Irland, England, Belgien und Deutschland stattfand. Er selbst war 2010 in Bergen eingeladen, 2013 beim spanischen Bel-Mad-Austausch und 2014 beim deutsch-belgischen Bel-Esse-Austausch sowie 2016 bei AcciónMad Madrid. Im August 2020, nahm er am Wild Swans Festival in Fanad, Donegal, teil. Konsequent bringt sich King auf der Straße und im öffentlichen Raum ein, u.a. mit BBDB (Beebeedeebee) aus Derry. BBDB treten wöchentlich in Derry auf, normalerweise in der Society Street.

Mit Peter O’Doherty hat King eine sich gegenseitig bereichernde Arbeitsbeziehung aufgebaut, die sich auf textbasierte und vokale Erkundungen konzentriert. Aus intuitiven, abstrakten Klängen findet er Phoneme, Silben und Wörter, die zu Performance-Gedichten rekonstruiert werden. Zuletzt veröffentlichten King und die Dichterin Ann McKay das Künstlerbuch „Parley Palaver. Distillations and Reasonings“. Die Form der „Destillation“ geht auf James Kings eigene Praxis zurück: „Eine Destillation ist eine poetische Form, die ich mir ausgedacht habe, weil sie für öffentliche Auftritte besonders geeignet ist. Jede Destillation beginnt in der Regel mit einem kurzen Zitat aus einem Text (…). Die erste Phase des Prozesses besteht darin, eine phonetische Version des Zitats zu schreiben, d. h. jedes Wort in Silben und Phoneme zu zerlegen, die Klänge unabhängig von der Bedeutung darstellen.“ Weitere Publikationen sind „Furrowed Lives”, ein Gedichtband mit Zeichnungen von David Hegarty, und „Moving Pitches”, welche die gemeinsame Street-Art-Performance-Praxis mit Eamonn O’Donnell zwischen 1988 und 2007 aufzeichnet.

bbeyond.live/james-king/

JAMES KING: James King with BBDB, 2022, Society Street, Derry. Photo: BBDB (Bbeyond Derry Branch). © James King.

JAMES KING: James King, 2013. Camera: Daire Moffat. Director & Editing: Rory McSwiggan. © James King.

JAMES KING: Performance at open the door a window, curated by International Performance Art Archive BLACK KIT.
Köln-Mülheim, 20 November 2022. Film and Cut: Evamaria Schaller. © Evamaria Schaller & BLACK KIT.

James King in International Performance Art Archive