Skip Arnold

SKIP ARNOLD: Performance at open the door a window, curated by International Performance Art Archive BLACK KIT.
Köln-Mülheim, 23. October 2022. Photo: Luise Flügge. © Luise Flügge & BLACK KIT.

The North American artist Skip Arnold (*1957 Binghamton NY, USA) is known worldwide for his body art performances in the context of the avant-garde West Coast. This tradition also includes artists such as Chris Burden and Bob Flanagan. Since the 1980s, Arnold has used the body as a central material. In live performances, photographs, installations and videos, he creates situations in which one’s own fragility becomes visible and the associated discomfort tangible.

Squeezed between two boards, he helplessly exposed himself to the gaze of those present (Closet Corner, 1987), wrapped himself in transparent plastic film, lay or hang himself in the urban space and exhibited his body as a fetish object in a glass showcase (On Display, 1993/95). Arnold pointedly succeeds again and again in questioning the (im)mores of the art business with his bare body. For example, he had himself transported from Austria to Germany crammed into a crate as an “art transport”. At Art Basel 2002, he lay under a glass plate embedded in the floor in front of the entrance to the important art fair. The artist as archaeological relic and doormat at the same time? In 1997, his contribution to the Art Fair in LA was to shower publicly for eight hours on each of four days. Performance and person, life and art, the intimate and the public collapse into one another. By exposing himself naked, however, Arnold is always concerned with more than the role of the artist. The human being as such comes into view in his very existence. Arnold’s body works tell of human vulnerability, of humour and ultimately of the borderline of becoming a brand or even an object in the media or in public (Hood Ornament, 1992). 

Skip Arnold (*1957 Binghamton NY, USA) has exhibited in numerous international solo and group shows, including Institute of Contemporary Art, Los Angeles; The New Museum of Contemporary Art, New York; Christine König Galerie, Vienna; Greene Exhibitions, Los Angeles; Aeroplastics, Brussels; ltd los angeles, Los Angeles; Sezession, Vienna; Spencer Brownstone Gallery, New York; Galerie Frederic Giroux, Paris; Los Angeles County Museum of Art; Art Unlimited, Art Basel/33.

SKIP ARNOLD: Shoot Me, September 8, 1990, “An all day activity in which I walked through and visited most of the major Los Angeles areas, i.e. South Central, Echo Park, Venice, Downtown, etc. Mode of Intent: to see if anyone would shoot me.” © Skip Arnold

SKIP ARNOLD: Untitled (Handrail), May 19, 2018, History is a moment: Pour une définition manifeste de l’Art conference at L’École Nationale Supérieure des Beaux-Arts, Paris, FR. © Skip Arnold

[Deutsch]

Der US-amerikanische Künstler Skip Arnold (*1957 Binghamton NY, USA) ist weltweit für seine Body Art-Performances im Kontext der avantgardistischen Westküste bekannt. Zu dieser Tradition zählen auch Künstler wie Chris Burden oder Bob Flanagan. Seit den 1980er Jahren verwendet Arnold den Körper als zentrales Material. In Liveperformances, Fotografien, Installationen und Videos schafft er Situationen, in denen die eigenen Fragilität sicht- und das damit verbundene Unbehagen spürbar werden.

Eingezwängt zwischen zwei Brettern gab er sich hilflos ausgeliefert den Blicken der Anwesenden preis (Closet Corner, 1987), legt oder hängt sich eingewickelt in transparenter Plastikfolie in den Stadtraum und stellte seinen Körper als Fetischobjekt in einer Glasvitrine aus (On Display, 1993/95). Pointiert gelingt es Arnold immer wieder, mit seinem bloßen Körper die (Un-)Sitten des Kunstbetriebs zu hinterfragen. So ließ er sich eingepfercht in einer Kiste als „Kunsttransport“ von Österreich nach Deutschland verfrachten. Aufsehenerregend lag er 2002 bei der Art Basel unter einer im Boden eingelassenen Glasplatte vor dem Eingang zu der wichtigen Kunstmesse. Der Künstler als archäologisches Relikt und Fußabtreter zugleich? 1997 war sein Beitrag zur Art Fair in LA, an vier Tage jeweils acht Stunden öffentlich zu duschen. Performance und Person, Leben und Kunst, das Intime und Öffentliche fallen ineinander. Indem er sich nackt aussetzt, geht es bei Arnold aber immer um mehr, als die Rolle der Künstlerin oder des Künstlers. Der Mensch als solcher kommt in seiner bloßen Existenz zur Anschauung. Arnolds Körperarbeiten erzählen von menschlicher Verwundbarkeit, von Humor und schlussendlich von dem Grenzgang, in den Medien oder der Öffentlichkeit selbst zur Marke oder sogar zum Objekt zu werden (Hood Ornament, 1992). 

Skip Arnold (*1957 Binghamton NY, USA) stellte in zahlreichen internationalen Einzel- und Gruppenausstellungen aus, darunter Institute of Contemporary Art, Los Angeles; The New Museum of Contemporary Art, New York; Christine König Galerie, Wien; Greene Exhibitions, Los Angeles; Aeroplastics, Brüssel; ltd los angeles, Los Angeles; Sezession, Wien; Spencer Brownstone Gallery, New York; Galerie Frederic Giroux, Paris; Los Angeles County Museum of Art; Art Unlimited, Art Basel/33.

www.skiparnold.com

SKIP ARNOLD: Gargoyle, December 5, 1992, “An activity utilizing the architectonics of the southern exterior of the Otis Gallery, Los Angeles Exhibitions ’92 (LAX). Performed from dusk to dark.” © Skip Arnold

SKIP ARNOLD: “Head Shaking #2”, 2009, Color, Silent. 3min. 27sec. © Skip Arnold

SKIP ARNOLD: Performance at open the door a window, curated by International Performance Art Archive BLACK KIT.
Köln-Mülheim, 23 Oktober 2022. Film and Cut: Evamaria Schaller. © Evamaria Schaller & BLACK KIT.

Skip Arnold in International Performance Art Archive